MediaMasters

Mediawijsheid voor groep 7 & 8

Al spelend leren omgaan met (online) media

Hoe mediawijs ben jij en je kinderen? MediaMasters is een crossmediaal platform dat kinderen van basisscholen in heel Nederland gedurende het jaar missies aanbied waarmee de kennis in de klas, de leerlingen maar ook de meesters en juffen bijgespijkerd kan wordt.

Speel de missies door het jaar heen en maak kan om de beste klas van Nederland te worden. Tijdens de week van mediawijsheid barst er een competitie los tussen alle basischolen in Nederland! In 2017 hebben ruim 165.000 leerlingen gestreden om de titel meest mediawijze klas van Nederland.

Het thema voor 2018 is bekend!

Heb jij het onder de duim?
Onze duim is in tijden niet zo machtig geweest. Met een click, scroll of swipe verschaft ‘ie ons toegang tot een wereld aan informatie en mogelijkheden. Maar de ene duim is de andere niet, en lang niet iedereen is er even handig mee. Dat is een groeiend probleem. Want of het nu gaat om het doen van je bankzaken, het zoeken of delen van informatie, het vinden van een baan of het regelen van je privacyinstellingen: het wordt steeds belangrijker om een bepaalde mate van mediawijsheid in de vingers te hebben.

Doelen

  • We leren kinderen kritisch te kijken naar media en laten ze begrijpen hoe het werkt
  • Kinderen reflecteren op hun mediagedrag en krijgen zo meer inzichten
  • Bewustzijn creëren over het effect van media
  • Het openen van de dialoog over media
  • Inzicht bij de ouders over mediakennis van kind(eren)

Heb jij het onder de duim?

MediaMasters is een crossmediaal platform dat kinderen van basisscholen in heel Nederland gedurende het jaar missies aanbied waarmee de kennis in de klas, de leerlingen maar ook de meesters en juffen bijgespijkerd kan wordt.

Speel de missies door het jaar heen en maak kan om de beste klas van Nederland te worden. Tijdens de week van mediawijsheid barst er een competitie los tussen alle basischolen in Nederland! In 2017 hebben ruim 165.000 leerlingen gestreden om de titel meest mediawijze klas van Nederland.

"We onderzoeken waaraan je vandaag de dag moet voldoen om jezelf ‘mediawijs’ te noemen en stellen jong en oud de vraag: ‘Heb jij het onder de duim?’."

Het spel

Met elk jaar een ander onderwerp grijpen we de telkens een actueel probleem aan. Door opdrachten te gamifyen maken we het uitdagend voor kinderen om, alleen en samen, oplossingen te vinden voor het probleem.
De game heeft een grote focus op community en wordt samen met de klas gespeeld. Kinderen kunnen thuis nog meer levels en opdrachten maken, als aanvulling op het grote programma. Tijdens de komende Week van de Mediawijsheid (16 t/m 23 november 2018) richten we ons op iedereen die wel een helpende hand kan gebruiken.

Interesse?

Neem contact op met Tim Murck voor meer informatie of om direct een afspraak in te plannen.
Tim Murck
Chief Product Officer
T.murck@flavour.nl
+31 (0) 6 470 96 004