+ 31 (0) 203 375 362 info@flavour.nl

Lancering HackShield

Vrijdag 16-11-2018 is HackShield gelanceerd. Deze voor iedereen te spelen game maakt kinderen weerbaar tegen cybercriminaliteit.

Voor iedereen te spelen game maakt kinderen weerbaar tegen cybercriminaliteit

Kinderen slapen met hun digitale ramen en deuren wagenwijd open. Ze delen persoonlijke gegevens, downloaden data, zijn goed van vertrouwen en zijn zich niet bewust van de risico’s die dit met zich meebrengt. Ook vertellen ze nauwelijks aan hun ouders wat ze online doen en meemaken. HackShield brengt hier verandering in. De game, gemaakt door het Amsterdamse gamebedrijf Flavour, bereidt kinderen en tieners op een speelse manier voor op de gevaren van internet.

Via HackShield worden kinderen zich bewust van risicovol gedrag en leren ze de juiste balans te vinden tussen digitale veiligheid en digitale vrijheid. Tegelijk met HackShield wordt What The Hack! van schrijfster Maria Genova gepresenteerd, een spannend ebook over de meest voorkomende online gevaren en de gevolgen. In de game en het boek spelen dezelfde karakters de hoofdrol. Een verlegen jongen gaat de strijd aan met een kwaadaardige hacker. Spelers van de game helpen hackers te stoppen en leren via verschillende levels welke risico’s ze online lopen en hoe ze zich hier tegen kunnen wapenen. Want dat is hard nodig.

‘Kinderen tussen de 10 en 12 krijgen vaak hun eerste mobieltje, een eigen bankpas en wanneer ze naar de middelbare school gaan komen ze in contact met allerlei nieuwe media. Overdag besteden kinderen tot wel 30% van hun tijd in de digitale wereld, maar ze zijn helemaal niet voorbereid op hoe ze veilig op het internet kunnen navigeren. Kinderen en ouders kunnen hier wel wat hulp bij gebruiken’, stelt Emily Jacometti, CEO van Flavour.

HackShield is de afgelopen tijd door verschillende scholieren getest. De game ontving bovendien een nominatie voor de Anti-Fraude Award, waar het bij de beste drie eindigde. ‘Onze verwachting is dat ook ouders de game leerzaam vinden. Eindelijk is er een game die de kinderen moeten spelen van hun ouders,’ aldus Tim Murck, Chief Product Officer van Flavour.

Ook schrijfster Maria Genova zag de noodzaak en schreef daarom What The Hack!. ‘Wat er in het boek gebeurt, is gebaseerd op de werkelijkheid,’ vertelt Genova, die eerder de bestseller Komt een vrouw bij de h@ckerschreef en sindsdien één van de meest gevraagde sprekers is op het gebied van privacy en cybercrime. ‘Vorig jaar waren er ongeveer drie miljoen Nederlandse slachtoffers van cybercrime, onder wie ook veel jongeren. Ze zijn veel online, maar zien de gevaren niet.’

Op www.joinhackshield.nl kan HackShield door iedereen gespeeld worden. Het ebook What the Hack!is eveneens voor iedereen te downloaden op www.mariagenova.nl en www.joinhackshield.nl.